Pitanje iz bogosluzenja

Укупно 37 порука

gezdra@cg.yu

01.12.2002 17:24:48

Pomaze Bog!

Sta su to katavasije?
Ako neko ima vremena da napise koju recenicu o tome - lijepo bi bilo...


Igor

Dusan D. Rakovic

01.12.2002 17:46:14

Pomaze Bog Igore !

Evo da ja pokusam : od grcke reci katavaino ( ne pise se bas ovako ali aj
sad ) i znaci silaziti.
katavasijom zovemo irmose kanona a zovu se tako sto se za vreme citanja
tropara kanona sedelo sa obe strane soleje, a kada su se ovi irmosi pojali
silazili su pojci desne i leve strane ( pevnice) sa sedista na sred hrama
gde bi se sjedinili i otpojali irmos.
Irmos - pod irmosom danas podrazumevamo jednu strofu od nekoliko stihova ,
koja se peva po glasu kanona .
A kanon je pesma sastavljena od osam tj. devet ali je druga izostavljena i
upotrebljava se samo u toku velikog posta , koje su povezane ne sadrzajem
nego upravo melodijom sa kojom se pevaju irmosi, katavasije. Po kom glasu (
ima ih osam kod nas) ce se pojati katavasija ili irmosi , upustvo nalazimo
na pocetku kanona. Inace, ove pesme se poju na jutrenju, jutarnjem
Bogosluzenju.
Znaci, katavasija je devet tj. osam izdvojenih pesama iz kanona koje se
poju na jutrenjem . Poju se najpre 1 i 3 , pa mala jektenije, sjedalni,
4,5,6 pa opet mala jektenije i kondan i ikos , pa 7 i 8 a onda u zavisnosti
da li je nedelja ili Bogorodican ili Hristov praznik poje se Velicit duse
moja .... ili opet irmosi kanona 9 pesme. Ih, odoh daleko.

Svako dobro od Gospoda
DDR

Igor Mikovic wrote:

> Pomaze Bog!
>
> Sta su to katavasije?
> Ako neko ima vremena da napise koju recenicu o tome - lijepo bi bilo...
>
> Igor
>
> + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +
> Svetosavlje: mesto sabranja svih pravoslavnih hriscana
> koji govore srpski jezik
> Arhiva: http://mail-lista.svetosavlje.org/cgi-bin/ezmlm-browse
> Za odjavljivanje: posaljite praznu poruku na:
> mail-lista-unsubscribe@svetosavlje.org
> + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +

Vedran

01.12.2002 20:53:35

Pomaze Bog oce Dusane!
A sto se ne poje citavi kanon nego samo katavasije?
br.Vedran
"Dusan D. Rakovic" wrote:Pomaze Bog Igore !

Evo da ja pokusam : od grcke reci katavaino ( ne pise se bas ovako ali aj
sad ) i znaci silaziti.
katavasijom zovemo irmose kanona a zovu se tako sto se za vreme citanja
tropara kanona sedelo sa obe strane soleje, a kada su se ovi irmosi pojali
silazili su pojci desne i leve strane ( pevnice) sa sedista na sred hrama
gde bi se sjedinili i otpojali irmos.
Irmos - pod irmosom danas podrazumevamo jednu strofu od nekoliko stihova ,
koja se peva po glasu kanona .
A kanon je pesma sastavljena od osam tj. devet ali je druga izostavljena i
upotrebljava se samo u toku velikog posta , koje su povezane ne sadrzajem
nego upravo melodijom sa kojom se pevaju irmosi, katavasije. Po kom glasu (
ima ih osam kod nas) ce se pojati katavasija ili irmosi , upustvo nalazimo
na pocetku kanona. Inace, ove pesme se poju na jutrenju, jutarnjem
Bogosluzenju.
Znaci, katavasija je devet tj. osam izdvojenih pesama iz kanona koje se
poju na jutrenjem . Poju se najpre 1 i 3 , pa mala jektenije, sjedalni,
4,5,6 pa opet mala jektenije i kondan i ikos , pa 7 i 8 a onda u zavisnosti
da li je nedelja ili Bogorodican ili Hristov praznik poje se Velicit duse
moja .... ili opet irmosi kanona 9 pesme. Ih, odoh daleko.

Svako dobro od Gospoda
DDR

Igor Mikovic wrote:

> Pomaze Bog!
>
> Sta su to katavasije?
> Ako neko ima vremena da napise koju recenicu o tome - lijepo bi bilo...
>
> Igor
>
> + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +
> Svetosavlje: mesto sabranja svih pravoslavnih hriscana
> koji govore srpski jezik
> Arhiva: http://mail-lista.svetosavlje.org/cgi-bin/ezmlm-browse
> Za odjavljivanje: posaljite praznu poruku na:
> mail-lista-unsubscribe@svetosavlje.org
> + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +



+ + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +
Svetosavlje: mesto sabranja svih pravoslavnih hriscana
koji govore srpski jezik
Arhiva: http://mail-lista.svetosavlje.org/cgi-bin/ezmlm-browse
Za odjavljivanje: posaljite praznu poruku na:
mail-lista-unsubscribe@svetosavlje.org
+ + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +




---------------------------------
Yahoo! Hint Dropper
- Avoid getting hideous gifts this Christmas with Yahoo! Hint Dropper!

ProtoLazar@aol.com

02.12.2002 04:27:47

Katavasija: Kata Vasa i Ja

Brat Igor je lepo objasnio, a ja samo da se nasalimo.

ProtoLazar

gezdra@cg.yu

02.12.2002 07:05:58

Blagoslovi oce Dusane,
blagoslovi oce Lazo,

pomaze Bog!

I jednom i drugom se zahvaljujem na odgovoru.
Otac Dusan mi je objasnio sta znaci katavasija, a otac Lazo mi je pomogao da zapamtim tu rijec (stalno sam je zaboravljao!) - sad cu znati kako da je upamtim...

A sta su egzapostilari?

Igor

--
Internet Crna Gora

Oca33@aol.com

02.12.2002 16:42:55

Pomaze Bog!

Samo nekoliko reci povodom ove teme.

U danasnjem bogosluzenju od silnog skarcivanja sluzbi skoro da se potpuno
izbacuju tekstovi is svetoga Pisma. Sv. Jefrem Sirin je rekao, da je bolje
sunce da stane nego li da se prekine citanje (pevanje) psalama. Danas cak
izbacuju i sest psalama koji su osnova sluzbe jutrenja. Prvi hriscani su
uglavnom pevali psalme i starozavetne pesme, jer drugih stihoslovija nije ni
bilo.

Danas kada kazemo "pesma kanona" to se uopste ne odnosi na irmose. Pesme
kanona su tekstovi iz Svetoga Pisma - "himne Gospodu", i za razliku od irmosa
njih ima deset. Na "devetoj pesmi" pevaju se obe pesme. Primera radi, prvu
pesmu otpevala je sestra Mojsejeva posle prelaska preko Crvenog mora: "Pojem
Gospodevi, slavno bo proslavisja" (Ish. 15, 1 - 19), tako i ostale pesme
imaju svoj konkretan biblijski izvor. Ove pesme se pevaju na pocetku svakog
kanona. Irmos je prvi stih kanona koji povezuje stihove kanona sa pesmom i
zato se na grckom i zvoe "veza" (irmos). Kada se irmosi pevaju na poslednjoj
pesmi kanona tada se oni nazivaju katavasija - silazak - radi toga sto je vec
o. Dusan objasnio.

Inace, skoro po svim hramovima Ruske Zagranicne..., a mislim i u Rusiji,
citaju se kanoni, i to se ne racuna nikakvim "podvigom" (nesto je
najnormalnije). Ja ne mogu da zamislim jutrenju bez kanona jer onda ne bih ni
znao o cemu je praznik, niti bih saznao za posebnosti zivota sveca kojeg
liturgijski proslavljamo. A na Gospodnjim praznicima samo ako se slusa kanon
vec ce se nauciti dogmatika Pravoslavne Crkve - pored proslavanja Boga
pravoslavno bogosluzenje je vekovima imalo i svoj edukativni smisao.

Igore, jedan dobar savet od mene: tamo gde su "Kata i Vasa" ti ces biti visak
:-)

o. Ljubo

Dusan D. Rakovic

02.12.2002 17:23:48

To su crkvene pesme koje se poju u nedelju ili u neke Hristove praznike a zamenjuje svjetilne a poju se posle kanona i male jektenije. Vaskrsnjih eksapostilara inace ima dvanaest koliko i vasksnjih jevandjelja i stihira koje se poju na nedeljnom jutrenju. Svjetilni su pesme koje se poju na jutrenjem posle kanona ali u ostale sedmicne dane a tako se zovu sto se u njima moli prosvecenje odozgo , svetloscu nebeske blagodati.
Sta je jos ostalo:
ikos - ikos dodje kao produzetak kondaka i imaju istu temu ( proslavljanje svetitelja ili opis praznika) a nalaze se posle seste pesme kanona.
kondak - znaci kratka pohvala svetitelju ili prazniku koji se slavi
sjedalen - odredjene pesme na kojima je uglavnom bilo dozvoljeno sedeti na jutrenjem pa otuda i ime
DDR
PS.
Ima li jos sta?
----- Original Message -----
From: "gezdra"
To:
Sent: Monday, December 02, 2002 8:05 AM
Subject: Re: [svetosavlje] Pitanje iz bogosluzenja


> Blagoslovi oce Dusane,
> blagoslovi oce Lazo,
>
> pomaze Bog!
>
> I jednom i drugom se zahvaljujem na odgovoru.
> Otac Dusan mi je objasnio sta znaci katavasija, a otac Lazo mi je pomogao da zapamtim tu rijec (stalno sam je zaboravljao!) - sad cu znati kako da je upamtim...
>
> A sta su egzapostilari?
>
> Igor
>
> --
> Internet Crna Gora
>
>
>
> + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +
> Svetosavlje: mesto sabranja svih pravoslavnih hriscana
> koji govore srpski jezik
> Arhiva: http://mail-lista.svetosavlje.org/cgi-bin/ezmlm-browse
> Za odjavljivanje: posaljite praznu poruku na:
> mail-lista-unsubscribe@svetosavlje.org
> + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +
>
>

gezdra@cg.yu

02.12.2002 23:14:49

Blagoslovite oci,
pomaze vam Bog!

Veliko vam hvala na iscrpnim odgovorima.
Za sada nema jos pitanja, jer ni odgovore na ova nisam jos shvatio.
Zapanjujuce je to koliko ja malo znam o crkvenim bogosluzbenim pjesmama:
NISTA NE ZNAM.
Ali to i nije tako strasno.
Strasno je to sto, koliko sam ja ovih dana uspio da zakljucim, NIKO od
mirjana ne zna ista vise od mene, tj. ne zna NISTA!
I to ne od "obicnih" mirjana, nego od nas "super-pravoslavnih" - koji
mislimo da smo ihahaj poodmakli u podvizavanju u pravoslavlju i td.

Evo da vas malo nasmijem, i da ujedno objasnim odakle mi ova pitanja.

Otac Kozma iz m. Savina me nedavno zamolio da mu prekucam na racunaru imena
koja posjetioci manastira ostavljaju na ceduljicama za pomen, kako bi bilo
citljivije. Bilo je tu svakakvih imena, ponajvise srpskih, ali bilo je i
nekolicina rumunskih, grckih, pa cak i pokoje muslimansko.
Poslije toga, kada sam sljedeci put dosao, on mi je dao nove ceduljice, kako
bih na postojeci spisak dopisao nova imena.
A juce, poslije liturgije, opet on mene zove, i daje mi istu takvu
ceduljicu, na kojoj pise:
"Katavasije
Egzapostilari
Izbrani psalam sa naznakom za koga je
Svetilni svakodnevni".
A ja citam, i racunam da su to nova imena koja treba da dopisem u spisak
imena za pomen, pa gledam da li cu moci sva da procitam:
"Katavasije - bice da je to neki Rumun... Egzapostilari - ovaj mora da je
Grk. Izbrani psalam - e, to nije ime, to je valjda za ovog Egzapostilarija,
a sta je ovo? Svetilni svakodnevni? Kakvo je to sad cudno ime?"
I pitam ja oca Kozmu sta je sad ovo. A on jadan mislio da ja sve shvatam!
"Ti imas zbornik kod kuce?"
- "Kakav zbornik?"
"Zbornik."
- "Oprostite... ne znam kakav zbornik, vjerovatno nemam, cim ne znam ni sta
je..."
I onda je pocela gnjavaza sa moje strane... "Sta je to? A sta je ovo?" A
Kozma Savinski lista Zbornik i jadan misli da ja to sve znam... a ja buljim
ko tele u sarena vrata...

Poslije toga sam jos dva puta isao (i vas u medjuvremenu pitao) na Savinu (a
svaki put bih prethodno rekao: "shvatio sam"!), dok sam shvatio sta su to
katavasije...

A onda sam pitao pravoslavnu bracu i sestre (od kojih je jedna pred diplomom
na teoloskom, a jedan godinu dana boravio na Hilandaru kao iskusenik) - NIKO
NIKAD CUO za katavasije...

Eto, takvi smo vam mi super-pravoslavci...

Igor

Oca33@aol.com

03.12.2002 02:42:14

"A onda sam pitao pravoslavnu bracu i sestre (od kojih je jedna pred diplomom
na teoloskom, a jedan godinu dana boravio na Hilandaru kao iskusenik) - NIKO
NIKAD CUO za katavasije...".

Nemoguce, ne verujem!

o. Ljubo

Zoran Stojakovic

03.12.2002 04:01:42

--- Igor Mikovic wrote:
> Strasno je to sto, koliko sam ja ovih dana uspio da
> zakljucim, NIKO od
> mirjana ne zna ista vise od mene, tj. ne zna NISTA!
> I to ne od "obicnih" mirjana, nego od nas
> "super-pravoslavnih" - koji
> mislimo da smo ihahaj poodmakli u podvizavanju u
> pravoslavlju i td.


E Igore, Igore sto si brz, brate, na osudi!!...:-)

Mislis da oni koji sute i ne pisu na znaju, jel'? A ja
licno znam par ovdje dal' obicnih" mirjana dal' "super
pravoslavnih" ( ne znam, Bog zna ) koji su ovo znali a
nisu ni svestenici ni bogoslovi ni iskusenici. Nisu se
javili hmm.. ne znam zasto, Bog zna.


"Ajde brate javi nam se malo cesce kada hodocastis po
nasim svetinjama, nama koji smo od njih udaljeni mnogo
to znaci.

prastaj i pomjani

Zoran (cikaski)



__________________________________________________
Do you Yahoo!?
Yahoo! Mail Plus - Powerful. Affordable. Sign up now.
http://mailplus.yahoo.com

gezdra@cg.yu

03.12.2002 10:04:42

Blagoslovi oce!
Pomaze Bog!


> "A onda sam pitao pravoslavnu bracu i sestre (od kojih je jedna pred diplomom
> na teoloskom, a jedan godinu dana boravio na Hilandaru kao iskusenik) - NIKO
> NIKAD CUO za katavasije...".

>>> Nemoguce, ne verujem!
>>>
>>> o. Ljubo

Vama je oce Ljubo "profesija" vjera (mada ne u ovakve budalastine), - pa vjerujte mi na rijec.

Brat Zoran rece da na "svetosavlju" on zna nekolicinu koji znaju sta su katavasije. Hvala Bogu da je tako - ali eto ja sam juce pitao 4-5 ljudi koji se ovde kod nas "vode" kao pravoslavni, koji su za ovdasnje pojmove "vjerski fanatici" i koji se "ne vade iz crkve" (opet ponavljam - za ovdasnje prilike i pojmove) - i zaista mi niko nista nije znao odgovoriti na postavljena pitanja.
I sam sam, prvi, takav.

A o masonima bismo svi znali pokoju da prozborimo. O ekumenizmu i grijesima arhijereja takodje.

Mozda smo mi u Herceg Novom negativan izuzetak, mozda svuda drugdje sirem Srbskih Zemalja mnogo vise znaju o crkvenom bogosluzenju - ali sve mi nesto dodje da kazem "nemoguce, ne vjerujem da smo samo mi takvi"...

Ovo sam napisao kao neki prijedlog da se i o takvim stvarima zamislimo, i da se u pauzama od spasavanja svecijelog pravoslavlja prisjetimo i vlastitih dusa, koje sve vise i vise ogrezavaju u duh svijeta ovoga. Mozda sam malo skrenuo sa teme ovom licnom upadicom - jer se ja u poslednje vrijeme bas tako osjecam - ogrezao u duhu svijeta ovoga, otupio duhovno od trke za blazima svijeta ovoga - ali nadam se da nece biti dusestetno ni za druge
- opominjanje na ogrezlost u svijet nikada i nikome, valjda, nije na domet.

Igor

--
Internet Crna Gora

Mileta Radenovic

03.12.2002 14:31:44

Pomaze Bog,

Prisjetih se da smo jednom poodavno bili poceli malu skolu vjeronauke.
Trudom otaca to je jedno vrijeme funkcionisalo.
Evo zgodne prilike da se opet o tome poprica. Dobro, mozda ne mora
skola vjeronauke (mada ja mislim da bi to bio bas pravi potez), ali bi
svakako bilo dobro da se pokrene nesto kao "osnovni pojmovi Bogosluzenja".
Znaci da se bar razjasni sta je sta, ako nista - a ono da znamo ste je to :
polijelej, ripida, felon, dikirije i t.d. (predmeti); pa onda stasije,
kavatasije, kondaci i t.d. (djelovi sluzbe); pa onda mali milion pojmova
koje ne znamo ja i moj drug sto smo ucili skolu u ono vrijeme...

Takvo nesto se predvidja kao dio buduceg web-sajta, ali ipak - jedno je
knjiga a drugo ziva rijec...

Eto toliko od mene.
Pomenite.

Mileta.

----- Original Message -----
From: "gezdra"
To:
Sent: Tuesday, December 03, 2002 05:04 AM
Subject: Re: [svetosavlje] Pitanje iz bogosluzenja


> Blagoslovi oce!
> Pomaze Bog!
>
>
> > "A onda sam pitao pravoslavnu bracu i sestre (od kojih je jedna pred
diplomom
> > na teoloskom, a jedan godinu dana boravio na Hilandaru kao iskusenik) -
NIKO
> > NIKAD CUO za katavasije...".
>
> >>> Nemoguce, ne verujem!
> >>>
> >>> o. Ljubo
>
> Vama je oce Ljubo "profesija" vjera (mada ne u ovakve budalastine), - pa
vjerujte mi na rijec.
>
> Brat Zoran rece da na "svetosavlju" on zna nekolicinu koji znaju sta su
katavasije. Hvala Bogu da je tako - ali eto ja sam juce pitao 4-5 ljudi koji
se ovde kod nas "vode" kao pravoslavni, koji su za ovdasnje pojmove "vjerski
fanatici" i koji se "ne vade iz crkve" (opet ponavljam - za ovdasnje prilike
i pojmove) - i zaista mi niko nista nije znao odgovoriti na postavljena
pitanja.
> I sam sam, prvi, takav.
>
> A o masonima bismo svi znali pokoju da prozborimo. O ekumenizmu i
grijesima arhijereja takodje.
>
> Mozda smo mi u Herceg Novom negativan izuzetak, mozda svuda drugdje sirem
Srbskih Zemalja mnogo vise znaju o crkvenom bogosluzenju - ali sve mi nesto
dodje da kazem "nemoguce, ne vjerujem da smo samo mi takvi"...
>
> Ovo sam napisao kao neki prijedlog da se i o takvim stvarima zamislimo, i
da se u pauzama od spasavanja svecijelog pravoslavlja prisjetimo i vlastitih
dusa, koje sve vise i vise ogrezavaju u duh svijeta ovoga. Mozda sam malo
skrenuo sa teme ovom licnom upadicom - jer se ja u poslednje vrijeme bas
tako osjecam - ogrezao u duhu svijeta ovoga, otupio duhovno od trke za
blazima svijeta ovoga - ali nadam se da nece biti dusestetno ni za druge
> - opominjanje na ogrezlost u svijet nikada i nikome, valjda, nije na
domet.
>
> Igor

Drasa

03.12.2002 15:39:55

Pomaze Bog

Brate Mileta ...ocena = 5+

Dragan

Spas svakom propast nikom

+


----- Original Message -----
From: Mileta Radenovic
To: mail-lista@svetosavlje.org
Sent: Tuesday, December 03, 2002 3:31 PM
Subject: Re: [svetosavlje] Pitanje iz bogosluzenja


Pomaze Bog,

Prisjetih se da smo jednom poodavno bili poceli malu skolu vjeronauke.
Trudom otaca to je jedno vrijeme funkcionisalo.
Evo zgodne prilike da se opet o tome poprica. Dobro, mozda ne mora
skola vjeronauke (mada ja mislim da bi to bio bas pravi potez), ali bi
svakako bilo dobro da se pokrene nesto kao "osnovni pojmovi Bogosluzenja".
Znaci da se bar razjasni sta je sta, ako nista - a ono da znamo ste je to :
polijelej, ripida, felon, dikirije i t.d. (predmeti); pa onda stasije,
kavatasije, kondaci i t.d. (djelovi sluzbe); pa onda mali milion pojmova
koje ne znamo ja i moj drug sto smo ucili skolu u ono vrijeme...

Takvo nesto se predvidja kao dio buduceg web-sajta, ali ipak - jedno je
knjiga a drugo ziva rijec...

Eto toliko od mene.
Pomenite.

Mileta.

----- Original Message -----
From: "gezdra"
To:
Sent: Tuesday, December 03, 2002 05:04 AM
Subject: Re: [svetosavlje] Pitanje iz bogosluzenja


> Blagoslovi oce!
> Pomaze Bog!
>
>
> > "A onda sam pitao pravoslavnu bracu i sestre (od kojih je jedna pred
diplomom
> > na teoloskom, a jedan godinu dana boravio na Hilandaru kao iskusenik) -
NIKO
> > NIKAD CUO za katavasije...".
>
> >>> Nemoguce, ne verujem!
> >>>
> >>> o. Ljubo
>
> Vama je oce Ljubo "profesija" vjera (mada ne u ovakve budalastine), - pa
vjerujte mi na rijec.
>
> Brat Zoran rece da na "svetosavlju" on zna nekolicinu koji znaju sta su
katavasije. Hvala Bogu da je tako - ali eto ja sam juce pitao 4-5 ljudi koji
se ovde kod nas "vode" kao pravoslavni, koji su za ovdasnje pojmove "vjerski
fanatici" i koji se "ne vade iz crkve" (opet ponavljam - za ovdasnje prilike
i pojmove) - i zaista mi niko nista nije znao odgovoriti na postavljena
pitanja.
> I sam sam, prvi, takav.
>
> A o masonima bismo svi znali pokoju da prozborimo. O ekumenizmu i
grijesima arhijereja takodje.
>
> Mozda smo mi u Herceg Novom negativan izuzetak, mozda svuda drugdje sirem
Srbskih Zemalja mnogo vise znaju o crkvenom bogosluzenju - ali sve mi nesto
dodje da kazem "nemoguce, ne vjerujem da smo samo mi takvi"...
>
> Ovo sam napisao kao neki prijedlog da se i o takvim stvarima zamislimo, i
da se u pauzama od spasavanja svecijelog pravoslavlja prisjetimo i vlastitih
dusa, koje sve vise i vise ogrezavaju u duh svijeta ovoga. Mozda sam malo
skrenuo sa teme ovom licnom upadicom - jer se ja u poslednje vrijeme bas
tako osjecam - ogrezao u duhu svijeta ovoga, otupio duhovno od trke za
blazima svijeta ovoga - ali nadam se da nece biti dusestetno ni za druge
> - opominjanje na ogrezlost u svijet nikada i nikome, valjda, nije na
domet.
>
> Igor



+ + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +
Svetosavlje: mesto sabranja svih pravoslavnih hriscana
koji govore srpski jezik
Arhiva: http://mail-lista.svetosavlje.org/cgi-bin/ezmlm-browse
Za odjavljivanje: posaljite praznu poruku na:
mail-lista-unsubscribe@svetosavlje.org
+ + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +

Oca33@aol.com

03.12.2002 17:04:47

Oca33@aol.com

03.12.2002 17:11:17

Dragi Mileta, ima ovde jos bratije svestenika koji bi mogli bez ikakvih
problema da odgovaraju na ova pitanja. O Dusan, Srba i ja, nismo jedini na
ovoj listi. Kao sto znas mi smo mnogo zauzeti sa ovom listom i sa one "gruge
strane" koja se ne vidi. Zamolio bih ostalu bratiju za pomoc.

Ako nista, onda sve jedno, ova pitanja nece ostati neodgovorena (ukratko i po
mogucnosti znanja).

o. Ljubo

Mileta Radenovic

03.12.2002 17:31:30

Pomaze Bog,

Ako me sjecanje dobro sluzi, prota Lazar je sa uspjehom vodio tu skolu
(slao s-vremena-na-vrijeme po nekoliko stranica udzbenika) vjeronauke.
Ako bi se on mogao prihvatiti da to nastavi bilo bi najbolje. Mozete li
o.Lazare?
Ukoliko se procijeni da je dobro poceti od pocetka ja bih se potrudio da
saberem prethodna pisma i dostavim ih vjeroucitelju pa da on pocne najprije
njih da salje, pa onda nove tekstove.

A ako se ne moze tada cemo vas mi ovako gnjaviti pitanjima pa ce
odgovori pristizati nesinhronizovano...

Dobro je da se o ovome razgovara.

Mileta.

----- Original Message -----
From:
To:
Sent: Tuesday, December 03, 2002 12:11 PM
Subject: Re: [svetosavlje] Pitanje iz bogosluzenja


> Dragi Mileta, ima ovde jos bratije svestenika koji bi mogli bez ikakvih
> problema da odgovaraju na ova pitanja. O Dusan, Srba i ja, nismo jedini na
> ovoj listi. Kao sto znas mi smo mnogo zauzeti sa ovom listom i sa one
"gruge
> strane" koja se ne vidi. Zamolio bih ostalu bratiju za pomoc.
>
> Ako nista, onda sve jedno, ova pitanja nece ostati neodgovorena (ukratko i
po
> mogucnosti znanja).
>
> o. Ljubo

Dusan D. Rakovic

03.12.2002 18:27:51

Srecno navecerje Praznika !

Evo Mileta po tvom predlogu , da pocnemo tj. da nastavimo.
Ja bih krenuo od upoznavanja sa dnevnim krugom Bogosluzenja ( ako je to ranije bilo javite mi da predjem na drugo), tzv. javnim, zajednickim, stalnim,Bogosluzenjima, a to su:

deveti cas, vecernje,povecerje,polunocnica,jutrenje sa ostalim casovima tj. prvim, trecim, sestim , izobraziteljna i kruna svega Liturgija.

Za danas tj. veceras o devetom casu:

Ovaj cas nas podseca na Golgotsku Zrtvu , spasonosni dogadjaj za nas, kad je Hristos razapet na krstu predao svoj duh u ruke Boga Oca prinoseci sebe za nas , a radi naseg spasenja. Tropar 9. casa upravo i govori o tom spasonosnom dogadjaju. Deveti cas je po nasem racunanju 3 sata popodne.

Na 9. casu se citaju psalmi 83.84 i 85 koji se u Velikoj nedelji, na Velikom petku , na carskim casovima se menjaju tj. citaju se drugi. Isto i uoci Bozica i Bogojavljenja.

Casovi vode poreklo jos iz S. Zaveta kada su bili odredjeni casovi , ujutru i uvece za molitvu da bi im se posle dodao i u popodnevni. Medjutim , ni to nije bilo dovoljno nego su prinosili Bogu molitve i u druga vremena. To je nastavljeno i u N. Zavetu gde imamo pomena.o sedam crkvenih casova kada su verni trebali da dodju u hram na Bogosluzenje.No kako je to bilo tesko izvodljivo, jos su Sv, Oci zapovedili da se to cini tri puta : u vece: deveti cas, vecernje i povecerje; drugi put od ponoci do jutra : polunocnica, jutrenje i prvi cas ; treci put preko dana tj. oko 9 sati ujutro a tada su se vrsili : treci , sesti cas, Liturgija ili izobraziteljna , ukoliko se Liturgija nije sluzila. I ova tri vremena predstavljaju Sv. Trojicu , i u svakom od ova tri vremena su tri Bogosluzenja.

Vecernja sluzba znaci Stari Zavet, jutrenje oznacava prve zrake Hriscanstva a Liturgija je predoukus Carstva.

Inace, casovi se citaju iz knjige Casoslov ili Caslove(a)c , zavisi kako je ko zove , gde se nalazi cela sluzba casova . Po njima je i dobila ime.

DDR






---- Original Message -----
From: "Mileta Radenovic"
To:
Sent: Tuesday, December 03, 2002 3:31 PM
Subject: Re: [svetosavlje] Pitanje iz bogosluzenja


> Pomaze Bog,
>
> Prisjetih se da smo jednom poodavno bili poceli malu skolu vjeronauke.
> Trudom otaca to je jedno vrijeme funkcionisalo.
> Evo zgodne prilike da se opet o tome poprica. Dobro, mozda ne mora
> skola vjeronauke (mada ja mislim da bi to bio bas pravi potez), ali bi
> svakako bilo dobro da se pokrene nesto kao "osnovni pojmovi Bogosluzenja".
> Znaci da se bar razjasni sta je sta, ako nista - a ono da znamo ste je to :
> polijelej, ripida, felon, dikirije i t.d. (predmeti); pa onda stasije,
> kavatasije, kondaci i t.d. (djelovi sluzbe); pa onda mali milion pojmova
> koje ne znamo ja i moj drug sto smo ucili skolu u ono vrijeme...
>
> Takvo nesto se predvidja kao dio buduceg web-sajta, ali ipak - jedno je
> knjiga a drugo ziva rijec...
>
> Eto toliko od mene.
> Pomenite.
>
> Mileta.
>
> ----- Original Message -----
> From: "gezdra"
> To:
> Sent: Tuesday, December 03, 2002 05:04 AM
> Subject: Re: [svetosavlje] Pitanje iz bogosluzenja
>
>
> > Blagoslovi oce!
> > Pomaze Bog!
> >
> >
> > > "A onda sam pitao pravoslavnu bracu i sestre (od kojih je jedna pred
> diplomom
> > > na teoloskom, a jedan godinu dana boravio na Hilandaru kao iskusenik) -
> NIKO
> > > NIKAD CUO za katavasije...".
> >
> > >>> Nemoguce, ne verujem!
> > >>>
> > >>> o. Ljubo
> >
> > Vama je oce Ljubo "profesija" vjera (mada ne u ovakve budalastine), - pa
> vjerujte mi na rijec.
> >
> > Brat Zoran rece da na "svetosavlju" on zna nekolicinu koji znaju sta su
> katavasije. Hvala Bogu da je tako - ali eto ja sam juce pitao 4-5 ljudi koji
> se ovde kod nas "vode" kao pravoslavni, koji su za ovdasnje pojmove "vjerski
> fanatici" i koji se "ne vade iz crkve" (opet ponavljam - za ovdasnje prilike
> i pojmove) - i zaista mi niko nista nije znao odgovoriti na postavljena
> pitanja.
> > I sam sam, prvi, takav.
> >
> > A o masonima bismo svi znali pokoju da prozborimo. O ekumenizmu i
> grijesima arhijereja takodje.
> >
> > Mozda smo mi u Herceg Novom negativan izuzetak, mozda svuda drugdje sirem
> Srbskih Zemalja mnogo vise znaju o crkvenom bogosluzenju - ali sve mi nesto
> dodje da kazem "nemoguce, ne vjerujem da smo samo mi takvi"...
> >
> > Ovo sam napisao kao neki prijedlog da se i o takvim stvarima zamislimo, i
> da se u pauzama od spasavanja svecijelog pravoslavlja prisjetimo i vlastitih
> dusa, koje sve vise i vise ogrezavaju u duh svijeta ovoga. Mozda sam malo
> skrenuo sa teme ovom licnom upadicom - jer se ja u poslednje vrijeme bas
> tako osjecam - ogrezao u duhu svijeta ovoga, otupio duhovno od trke za
> blazima svijeta ovoga - ali nadam se da nece biti dusestetno ni za druge
> > - opominjanje na ogrezlost u svijet nikada i nikome, valjda, nije na
> domet.
> >
> > Igor
>
>
>
> + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +
> Svetosavlje: mesto sabranja svih pravoslavnih hriscana
> koji govore srpski jezik
> Arhiva: http://mail-lista.svetosavlje.org/cgi-bin/ezmlm-browse
> Za odjavljivanje: posaljite praznu poruku na:
> mail-lista-unsubscribe@svetosavlje.org
> + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +
>
>
>

Vedran

04.12.2002 05:00:57

Srecan vam praznik oci i braco,

A dali mogu ja da budem zaduzen za postavljanje pitanja ?
Pa da probam (malo mimo reda). Vec duze vreme sam u nedoumici kako se poje "slava i ninje" i bogorodican na stihovnje na vecernjem Bogosluzenju? Dali po istoj melodiji kao i dogmatik ili kao i prva stihira na stihovnje? Ja sam bio naviknut na ovo drugo ali cujem neki od bogoslova poju kao i dogmatik pa reko' oni bolje znaju njih su tamo ucili (uci li se to na bogoslovijama?). I jos nesto, koliko razlicitih melodija postoji u jednom glasu, npr. troparska ???
Mislim da je dosta za prvi put.
br. Vedran
P.S. Molim oca Ljubu da ne odgovara na moje pitanje vezano sa melodije da ne zapojem srpskim protama "po ruski" . A sto vam je lepo i lako velicanije.

"Dusan D. Rakovic" wrote:Srecno navecerje Praznika !

Evo Mileta po tvom predlogu , da pocnemo tj. da nastavimo.
Ja bih krenuo od upoznavanja sa dnevnim krugom Bogosluzenja ( ako je to ranije bilo javite mi da predjem na drugo), tzv. javnim, zajednickim, stalnim,Bogosluzenjima, a to su:

deveti cas, vecernje,povecerje,polunocnica,jutrenje sa ostalim casovima tj. prvim, trecim, sestim , izobraziteljna i kruna svega Liturgija.

Za danas tj. veceras o devetom casu:

Ovaj cas nas podseca na Golgotsku Zrtvu , spasonosni dogadjaj za nas, kad je Hristos razapet na krstu predao svoj duh u ruke Boga Oca prinoseci sebe za nas , a radi naseg spasenja. Tropar 9. casa upravo i govori o tom spasonosnom dogadjaju. Deveti cas je po nasem racunanju 3 sata popodne.

Na 9. casu se citaju psalmi 83.84 i 85 koji se u Velikoj nedelji, na Velikom petku , na carskim casovima se menjaju tj. citaju se drugi. Isto i uoci Bozica i Bogojavljenja.

Casovi vode poreklo jos iz S. Zaveta kada su bili odredjeni casovi , ujutru i uvece za molitvu da bi im se posle dodao i u popodnevni. Medjutim , ni to nije bilo dovoljno nego su prinosili Bogu molitve i u druga vremena. To je nastavljeno i u N. Zavetu gde imamo pomena.o sedam crkvenih casova kada su verni trebali da dodju u hram na Bogosluzenje.No kako je to bilo tesko izvodljivo, jos su Sv, Oci zapovedili da se to cini tri puta : u vece: deveti cas, vecernje i povecerje; drugi put od ponoci do jutra : polunocnica, jutrenje i prvi cas ; treci put preko dana tj. oko 9 sati ujutro a tada su se vrsili : treci , sesti cas, Liturgija ili izobraziteljna , ukoliko se Liturgija nije sluzila. I ova tri vremena predstavljaju Sv. Trojicu , i u svakom od ova tri vremena su tri Bogosluzenja.

Vecernja sluzba znaci Stari Zavet, jutrenje oznacava prve zrake Hriscanstva a Liturgija je predoukus Carstva.

Inace, casovi se citaju iz knjige Casoslov ili Caslove(a)c , zavisi kako je ko zove , gde se nalazi cela sluzba casova . Po njima je i dobila ime.

DDR






---- Original Message -----
From: "Mileta Radenovic"
To:
Sent: Tuesday, December 03, 2002 3:31 PM
Subject: Re: [svetosavlje] Pitanje iz bogosluzenja


> Pomaze Bog,
>
> Prisjetih se da smo jednom poodavno bili poceli malu skolu vjeronauke.
> Trudom otaca to je jedno vrijeme funkcionisalo.
> Evo zgodne prilike da se opet o tome poprica. Dobro, mozda ne mora
> skola vjeronauke (mada ja mislim da bi to bio bas pravi potez), ali bi
> svakako bilo dobro da se pokrene nesto kao "osnovni pojmovi Bogosluzenja".
> Znaci da se bar razjasni sta je sta, ako nista - a ono da znamo ste je to :
> polijelej, ripida, felon, dikirije i t.d. (predmeti); pa onda stasije,
> kavatasije, kondaci i t.d. (djelovi sluzbe); pa onda mali milion pojmova
> koje ne znamo ja i moj drug sto smo ucili skolu u ono vrijeme...
>
> Takvo nesto se predvidja kao dio buduceg web-sajta, ali ipak - jedno je
> knjiga a drugo ziva rijec...
>
> Eto toliko od mene.
> Pomenite.
>
> Mileta.
>
> ----- Original Message -----
> From: "gezdra"
> To:
> Sent: Tuesday, December 03, 2002 05:04 AM
> Subject: Re: [svetosavlje] Pitanje iz bogosluzenja
>
>
> > Blagoslovi oce!
> > Pomaze Bog!
> >
> >
> > > "A onda sam pitao pravoslavnu bracu i sestre (od kojih je jedna pred
> diplomom
> > > na teoloskom, a jedan godinu dana boravio na Hilandaru kao iskusenik) -
> NIKO
> > > NIKAD CUO za katavasije...".
> >
> > >>> Nemoguce, ne verujem!
> > >>>
> > >>> o. Ljubo
> >
> > Vama je oce Ljubo "profesija" vjera (mada ne u ovakve budalastine), - pa
> vjerujte mi na rijec.
> >
> > Brat Zoran rece da na "svetosavlju" on zna nekolicinu koji znaju sta su
> katavasije. Hvala Bogu da je tako - ali eto ja sam juce pitao 4-5 ljudi koji
> se ovde kod nas "vode" kao pravoslavni, koji su za ovdasnje pojmove "vjerski
> fanatici" i koji se "ne vade iz crkve" (opet ponavljam - za ovdasnje prilike
> i pojmove) - i zaista mi niko nista nije znao odgovoriti na postavljena
> pitanja.
> > I sam sam, prvi, takav.
> >
> > A o masonima bismo svi znali pokoju da prozborimo. O ekumenizmu i
> grijesima arhijereja takodje.
> >
> > Mozda smo mi u Herceg Novom negativan izuzetak, mozda svuda drugdje sirem
> Srbskih Zemalja mnogo vise znaju o crkvenom bogosluzenju - ali sve mi nesto
> dodje da kazem "nemoguce, ne vjerujem da smo samo mi takvi"...
> >
> > Ovo sam napisao kao neki prijedlog da se i o takvim stvarima zamislimo, i
> da se u pauzama od spasavanja svecijelog pravoslavlja prisjetimo i vlastitih
> dusa, koje sve vise i vise ogrezavaju u duh svijeta ovoga. Mozda sam malo
> skrenuo sa teme ovom licnom upadicom - jer se ja u poslednje vrijeme bas
> tako osjecam - ogrezao u duhu svijeta ovoga, otupio duhovno od trke za
> blazima svijeta ovoga - ali nadam se da nece biti dusestetno ni za druge
> > - opominjanje na ogrezlost u svijet nikada i nikome, valjda, nije na
> domet.
> >
> > Igor
>
>
>
> + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +
> Svetosavlje: mesto sabranja svih pravoslavnih hriscana
> koji govore srpski jezik
> Arhiva: http://mail-lista.svetosavlje.org/cgi-bin/ezmlm-browse
> Za odjavljivanje: posaljite praznu poruku na:
> mail-lista-unsubscribe@svetosavlje.org
> + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +
>
>
>



+ + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +
Svetosavlje: mesto sabranja svih pravoslavnih hriscana
koji govore srpski jezik
Arhiva: http://mail-lista.svetosavlje.org/cgi-bin/ezmlm-browse
Za odjavljivanje: posaljite praznu poruku na:
mail-lista-unsubscribe@svetosavlje.org
+ + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +




---------------------------------
Yahoo! Hint Dropper
- Avoid getting hideous gifts this Christmas with Yahoo! Hint Dropper!

ProtoLazar@aol.com

04.12.2002 05:37:02

Pomade Bog i srecan prazni Vovedenja brate Mileta,

Ja sam mislio da ste Vi zaboravili da sam ja ranije pisao iz
Katahisisa Mitropolita zagrebackog + Damaskina. Ja sam pisao, ali u to vreme
bio sam pre zauzet parohijskim poslovima pa sam prekino, a to je steta, mogao
sam vec da svu knjigu prepisem na duhovnu (poljzu) na prosvecenje mnogih.
Molim Vas ako mozete da me potsetiti tamo gde sam stao, mogobi da opet
nastavim, tako da i ja nesto dopinesem nasoj listi.

S blagoslovom,

ProtoLazar

Bogoljub Popovic

04.12.2002 11:12:43

Bese to: sreda,04. decembar 2002. u 06:00 sati CET
kada je vedran poslao pismo sa temom: "[svetosavlje] Pitanje iz bogosluzenja"

U tom pismu je pisalo i ovo:


> Srecan vam praznik oci i braco,

Srecan praznik i tebi, brate Vedrane

> A dali mogu ja da budem zaduzen za postavljanje pitanja ? Pa da probam
> (malo mimo reda). Vec duze vreme sam u nedoumici kako se poje "slava i
> ninje" i bogorodican na stihovnje na vecernjem Bogosluzenju? Dali po istoj
> melodiji kao i dogmatik ili kao i prva stihira na stihovnje? Ja sam bio
> naviknut na ovo drugo ali cujem neki od bogoslova poju kao i dogmatik pa
> reko' oni bolje znaju njih su tamo ucili (uci li se to na bogoslovijama?).
> I jos nesto, koliko razlicitih melodija postoji u jednom glasu, npr.
> troparska ??? Mislim da je dosta za prvi put. br. Vedran

> P.S. Molim oca Ljubu da ne odgovara na moje pitanje vezano sa melodije da ne zapojem srpskim protama "po ruski" . A sto vam je lepo i lako velicanije.

Pa mozda oca i nece da ti odgovori. On ionako nema mnogo lepo misljenje o
karlovackom srpskom-crkveno-narodnom pjeniju ;-). Ali zato cu pokusati ja.

Tvoja navika je ispravna brate Vedrane. Samoglasno se poju stihire na
"Gospodi Vozvah" i dogmatici na vecernju i "hvalitne" stihire na jutrenju.
"Slava na stihovnje" se poje stihovskom mellodijom kao i "stepena" na jutrenju.
"Stihovsku slavu" samoglasno moze da otpeva samo neko ko uceci pojanje nije
gledao u note. A narocito se ovakve greske desavaju kod onih glasova gde
izmedju samoglasne i stihovske melodije nema velike razlike (na primer
7.glas). Tako da razliku (koja ipak postoji) izmedju samoglasne i stihovske
melodije u nekim glasovima moze da opazi i ispravno otpeva samo neko ko je
kvalitetan pojac.

Inace, to je i odgovor na tvoje drugo pitanje. U svakom glasu postoje:
samoglasna, stihovska i troparska melodija. A postoje i "specijaliteti" ili
takozvani "podobni glasovi" (kao bozicni kondak "Djeva dnes" - 3.glas
podoben; ili stihire na Gospodi Vozvah na Vozdvizenje Casnog krsta - 6.glas
podoben).

Eto tome me je u Karlovcima naucio prota Caslav Marinkovic. A osim toga imam
ja jednog mnogo dobrog ucitelja i verovatno najboljeg pojca u Novom Sadu. To
je gospodin Tomislav Raketic, koji je u beogradskoj bogosloviji bio ista
generacija sa Ristom Radovicem i Zivkom Trifunovicem. Tomislav (poznatiji po
nadimku "cika Sava") nije nikada rukopolozen, a ti Vedrane sad pogodi sta je
dalje bilo sa Ristom i Zivkom. A uz to da dodam da je posle "cika Savinog"
odlaska iz beogradskog bogoslovskog internata na njegovo mesto dosao Zoran
Jevtic. Pa vi sad sami procenite kakve su to bogoslovske generacije bile...

--
Bogoljub Popovic
Student Bogoslovskog Fakulteta
Srpske Pravoslavne Crkve
u Beogradu
mailto:bp21000@mail.ru

Dusan D. Rakovic

04.12.2002 12:16:30

Pomaze Bog !

Ne bih se slozio sa tobom Bogoljube da se Slava na stihovske stihire peva samo stihovski.. Tako se peva samo ako se koristi Oktoih a nema stihovske Slave u Mineju .Ukoliko ima Slave u Mineju, onda se ta slava poje samoglasno a ninje, sa kraja Mineja ili krstobogorodican se poje stihovski. isto je i sa upotrebom trioda i pentikostara.
Slazem se sa tobom da u pojanju 7 glasa postoji mala razlika izmedju stihovskog i samoglasnog pojanja , isto kao i u 3 glasu.
Da odgovorim i na postavljeno pitanje o broju melodija u nasem pojanju:
Nase pojanje je podeljeno na osam glasova koji se opet dele na stihovsko i samoglasno pojanje. U nekim glasovima se javlja i treca pa i cetvrta melodija. Otprilike, ono sto sam ja ucio i naucio o melodijama glasova je sledece:
Prvi glas: troparski i samoglasno pojanje, s tim sto se blazena mogu pojati i na drugi nacin ( na kraju 1. glasa u Osmoglasniku se nalazi taj nacin - prva dva blazena).
Drugi glas: troparski i samoglasno . Stepena i blazena se poju psebvom melodijom , a imamo i podoben glasa - stihire na Vel. Petak na Stihovnje
Treci glas: troparski i samoglasno - mala razlika ali je ipak ima
Cetvrti glas: troparski i samoglasno. Stihire na stihovnje, blazena, kanoni se poju istom melodijom, a postoji i podoben glasa na stihire na Gospodi Vozvah:
Peti glas:troparski i samoglasno. U petom glasu takodje ima podoben , koji se malo razlikuje od samoglasnog klasicnog, kao i utvrdjene Pashalne stihire
Sesti glas:troparski i samoglasno. Takodje ima podoben na samoglasne stihire .
Sedni glas : troparski i samoglasno, mala razlika ali postoji
Osmi glas: troparski i samoglasno. Blazena se poju na dva nacina. Prvi kao stepena a drugi kao standardni nacin na koji pojemo zadnja cetiri blazena ( mislim slavu i njinje).
Znaci sve ukupno ima ( samo da sracunam) 25 melodija , ako sam dobro racunao.
Koristio sam izraz troparski da bih napravio razliku izmedju pojanja stihira na stihovnje i tropara tj. sjedalnih koji se poju istom melodijom.
Eto toliko ovaj put.
DDR




From: "Bogoljub Popovic"
Cc:
Sent: Wednesday, December 04, 2002 12:12 PM
Subject: Re: [svetosavlje] Pitanje iz bogosluzenja


> Bese to: sreda,04. decembar 2002. u 06:00 sati CET
> kada je vedran poslao pismo sa temom: "[svetosavlje] Pitanje iz bogosluzenja"
>
> U tom pismu je pisalo i ovo:
>
>
> > Srecan vam praznik oci i braco,
>
> Srecan praznik i tebi, brate Vedrane
>
> > A dali mogu ja da budem zaduzen za postavljanje pitanja ? Pa da probam
> > (malo mimo reda). Vec duze vreme sam u nedoumici kako se poje "slava i
> > ninje" i bogorodican na stihovnje na vecernjem Bogosluzenju? Dali po istoj
> > melodiji kao i dogmatik ili kao i prva stihira na stihovnje? Ja sam bio
> > naviknut na ovo drugo ali cujem neki od bogoslova poju kao i dogmatik pa
> > reko' oni bolje znaju njih su tamo ucili (uci li se to na bogoslovijama?).
> > I jos nesto, koliko razlicitih melodija postoji u jednom glasu, npr.
> > troparska ??? Mislim da je dosta za prvi put. br. Vedran
>
> > P.S. Molim oca Ljubu da ne odgovara na moje pitanje vezano sa melodije da ne zapojem srpskim protama "po ruski" . A sto vam je lepo i lako velicanije.
>
> Pa mozda oca i nece da ti odgovori. On ionako nema mnogo lepo misljenje o
> karlovackom srpskom-crkveno-narodnom pjeniju ;-). Ali zato cu pokusati ja.
>
> Tvoja navika je ispravna brate Vedrane. Samoglasno se poju stihire na
> "Gospodi Vozvah" i dogmatici na vecernju i "hvalitne" stihire na jutrenju.
> "Slava na stihovnje" se poje stihovskom mellodijom kao i "stepena" na jutrenju.
> "Stihovsku slavu" samoglasno moze da otpeva samo neko ko uceci pojanje nije
> gledao u note. A narocito se ovakve greske desavaju kod onih glasova gde
> izmedju samoglasne i stihovske melodije nema velike razlike (na primer
> 7.glas). Tako da razliku (koja ipak postoji) izmedju samoglasne i stihovske
> melodije u nekim glasovima moze da opazi i ispravno otpeva samo neko ko je
> kvalitetan pojac.
>
> Inace, to je i odgovor na tvoje drugo pitanje. U svakom glasu postoje:
> samoglasna, stihovska i troparska melodija. A postoje i "specijaliteti" ili
> takozvani "podobni glasovi" (kao bozicni kondak "Djeva dnes" - 3.glas
> podoben; ili stihire na Gospodi Vozvah na Vozdvizenje Casnog krsta - 6.glas
> podoben).
>
> Eto tome me je u Karlovcima naucio prota Caslav Marinkovic. A osim toga imam
> ja jednog mnogo dobrog ucitelja i verovatno najboljeg pojca u Novom Sadu. To
> je gospodin Tomislav Raketic, koji je u beogradskoj bogosloviji bio ista
> generacija sa Ristom Radovicem i Zivkom Trifunovicem. Tomislav (poznatiji po
> nadimku "cika Sava") nije nikada rukopolozen, a ti Vedrane sad pogodi sta je
> dalje bilo sa Ristom i Zivkom. A uz to da dodam da je posle "cika Savinog"
> odlaska iz beogradskog bogoslovskog internata na njegovo mesto dosao Zoran
> Jevtic. Pa vi sad sami procenite kakve su to bogoslovske generacije bile...
>
> --
> Bogoljub Popovic
> Student Bogoslovskog Fakulteta
> Srpske Pravoslavne Crkve
> u Beogradu
> mailto:bp21000@mail.ru
>
>
>
> + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +
> Svetosavlje: mesto sabranja svih pravoslavnih hriscana
> koji govore srpski jezik
> Arhiva: http://mail-lista.svetosavlje.org/cgi-bin/ezmlm-browse
> Za odjavljivanje: posaljite praznu poruku na:
> mail-lista-unsubscribe@svetosavlje.org
> + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +
>
>

Bogoljub Popovic

04.12.2002 13:26:51

Bog pomogao, blagoslovi otche!

Zahvaljujem na dopuni i ispravci onoga sto sam napisao. Ja sam i mislio samo
na Oktoih, a nisam imao u vidu Minej, Triod i Pentikostar.

u svakom slucaju mnogo hvala i srecan praznik Vavedenija jos jednom.

Bogoljub

Dusan D. Rakovic napisa:

> Pomaze Bog !
>
> Ne bih se slozio sa tobom Bogoljube da se Slava na stihovske stihire peva
> samo stihovski.. Tako se peva samo ako se koristi Oktoih a nema stihovske
> Slave u Mineju .Ukoliko ima Slave u Mineju, onda se ta slava poje
> samoglasno a ninje, sa kraja Mineja ili krstobogorodican se poje
> stihovski. isto je i sa upotrebom trioda i pentikostara. Slazem se sa
> tobom da u pojanju 7 glasa postoji mala razlika izmedju stihovskog i
> samoglasnog pojanja , isto kao i u 3 glasu.

[...]

Oca33@aol.com

04.12.2002 17:01:19

Oca33@aol.com

04.12.2002 17:05:46

"Pa mozda oca i nece da ti odgovori. On ionako nema mnogo lepo misljenje o
karlovackom srpskom-crkveno-narodnom pjeniju" - otkud pa sada to? Bogoljube
bogoljubivij nemoj da me ocrnjujes :-) Ko mene pita sta ja mislim o necemu -
bilo cemu!? Da se pitam znalo bi se, ali sigugrno je da se nikada necu
pitati.

Tvoj

oca

Oca33@aol.com

04.12.2002 17:24:46

"A sto vam je lepo i lako velicanije". Cije bre "vam" Vedrane? Pa ti mi
otpisao u ruse. Ne znam koliko je ovo njihovo velicanje "lepo" ali je
molitveno. Molitva je jednostavan fizicki i spoljasni poduhvat dok naravno,
unutrasnji nije. Svaka molitva treba da bude molitvena - da se lagano pevusi
i da se mnogo sa melodijom ne komplikuje. Rusko pevanje je jednostavnije ako
se peva unisonom, a cim se udje u partiturnu melodiju tamo za dirigenta ima
mnogo glavobolje. Pogledajte na uobicajeno katolicko pevanje (ne ukljucujuci
"simfonijsko"), jednostavnije ne moze da bude, ali zasto? Zato sto je bio
cilj da sav narod svojim "pevanjem" ucestvuje u sluzbi i, iako su katolici
ali to je pravilnije.

Bogoljub je u pravu kada ono kaze za mene, jer stvarno cu radije i bez
ikakvog straha skratiti jedno "a" ili "i" koje se peva na velicaninju i
slicnim preterano kitinjastim stihirama, nego li da skratim parimije,
sestopsalmije, kanon (opet rusi imaju problem da poneak preterano zivahno
pevaju). Mislim da nesto veliko nije uredu kada se "zasevdahi" u nekoj
melodiji a otpeva ni trecina jedne sluzbe. Naravno, to je moje misljenje,
koje je izgradjeno u mojoj staroj borbi da se sluzba ne sme skracivati.

Tvoj

o. Ljubo

Vedran

04.12.2002 21:10:39

Pomaze Bog, blagoslovite,


"Bogoljub je u pravu kada ono kaze za mene, jer stvarno cu radije i bez
ikakvog straha skratiti jedno "a" ili "i" koje se peva na velicaninju i
slicnim preterano kitinjastim stihirama, nego li da skratim parimije,
sestopsalmije, kanon (opet rusi imaju problem da poneak preterano zivahno
pevaju)."

E ako u velicaniju skratite samo po jedno "a" ili "i" necete mnogo postici. Ja sam i zaboravio velicanije "po srpski", zapamtio sam samo do "tja" (a i nisam ga cuo odavnooo).



"Mislim da nesto veliko nije uredu kada se "zasevdahi" u nekoj
melodiji a otpeva ni trecina jedne sluzbe. Naravno, to je moje misljenje,
koje je izgradjeno u mojoj staroj borbi da se sluzba ne sme skracivati."



Sto se tice skracivanja, prepodobni Lavrentije Cernigovski je o tome mnogo govorio i poucavao. U knjizici "Prepodobnii Lavrentii Cernigovskii - sobesjednice angelov i skorbjascih pribjezisce" (Moskva 1998) nalazi se mnostvo takvih poucenija i primera. Izmedju ostalog navode se reci starca: "Arhijereji i svestenici, ljubitelji skracivanja crkvenih sluzbi, pocice u vecni oganj, a verujuci bice spaseni molitvom, postom i dobrim delima."

Starac je mnogo patio kad bez straha Bozijega citaju psalme i molitve pa jedni "kricat": "Slava" drugi skracuju molitvu pred Sveto Pricesce, treci otvaraju Carske Dveri, ctec ne okoncavski molitvu vice "Amin" a svestenosluzitelj "So strahom Boziim". I gde je tu strah Boziji. Zatim kaze starac "Takvi svestenosluzitelji sami se ne spasavaju i drugima ne daju"

O crkvenim sluzbama "Teze ih je bilo napisati nego procitati"

Vase u Hristu cedo

Vedran




+ + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +
Svetosavlje: mesto sabranja svih pravoslavnih hriscana
koji govore srpski jezik
Arhiva: http://mail-lista.svetosavlje.org/cgi-bin/ezmlm-browse
Za odjavljivanje: posaljite praznu poruku na:
mail-lista-unsubscribe@svetosavlje.org
+ + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +





---------------------------------
Yahoo! Hint Dropper
- Avoid getting hideous gifts this Christmas with Yahoo! Hint Dropper!

Vedran

04.12.2002 21:18:18

Hvala brate Bogoljube, samo nisam siguran da pravilno razumem ono oko "podobnih glasova". Dali bi mogao, molim te malo da mi pojasnis ovo.
br. Vedran
Bogoljub Popovic wrote:Bese to: sreda,04. decembar 2002. u 06:00 sati CET
kada je vedran poslao pismo sa temom: "[svetosavlje] Pitanje iz bogosluzenja"

U tom pismu je pisalo i ovo:


> Srecan vam praznik oci i braco,

Srecan praznik i tebi, brate Vedrane

> A dali mogu ja da budem zaduzen za postavljanje pitanja ? Pa da probam
> (malo mimo reda). Vec duze vreme sam u nedoumici kako se poje "slava i
> ninje" i bogorodican na stihovnje na vecernjem Bogosluzenju? Dali po istoj
> melodiji kao i dogmatik ili kao i prva stihira na stihovnje? Ja sam bio
> naviknut na ovo drugo ali cujem neki od bogoslova poju kao i dogmatik pa
> reko' oni bolje znaju njih su tamo ucili (uci li se to na bogoslovijama?).
> I jos nesto, koliko razlicitih melodija postoji u jednom glasu, npr.
> troparska ??? Mislim da je dosta za prvi put. br. Vedran

> P.S. Molim oca Ljubu da ne odgovara na moje pitanje vezano sa melodije da ne zapojem srpskim protama "po ruski" . A sto vam je lepo i lako velicanije.

Pa mozda oca i nece da ti odgovori. On ionako nema mnogo lepo misljenje o
karlovackom srpskom-crkveno-narodnom pjeniju ;-). Ali zato cu pokusati ja.

Tvoja navika je ispravna brate Vedrane. Samoglasno se poju stihire na
"Gospodi Vozvah" i dogmatici na vecernju i "hvalitne" stihire na jutrenju.
"Slava na stihovnje" se poje stihovskom mellodijom kao i "stepena" na jutrenju.
"Stihovsku slavu" samoglasno moze da otpeva samo neko ko uceci pojanje nije
gledao u note. A narocito se ovakve greske desavaju kod onih glasova gde
izmedju samoglasne i stihovske melodije nema velike razlike (na primer
7.glas). Tako da razliku (koja ipak postoji) izmedju samoglasne i stihovske
melodije u nekim glasovima moze da opazi i ispravno otpeva samo neko ko je
kvalitetan pojac.

Inace, to je i odgovor na tvoje drugo pitanje. U svakom glasu postoje:
samoglasna, stihovska i troparska melodija. A postoje i "specijaliteti" ili
takozvani "podobni glasovi" (kao bozicni kondak "Djeva dnes" - 3.glas
podoben; ili stihire na Gospodi Vozvah na Vozdvizenje Casnog krsta - 6.glas
podoben).

Eto tome me je u Karlovcima naucio prota Caslav Marinkovic. A osim toga imam
ja jednog mnogo dobrog ucitelja i verovatno najboljeg pojca u Novom Sadu. To
je gospodin Tomislav Raketic, koji je u beogradskoj bogosloviji bio ista
generacija sa Ristom Radovicem i Zivkom Trifunovicem. Tomislav (poznatiji po
nadimku "cika Sava") nije nikada rukopolozen, a ti Vedrane sad pogodi sta je
dalje bilo sa Ristom i Zivkom. A uz to da dodam da je posle "cika Savinog"
odlaska iz beogradskog bogoslovskog internata na njegovo mesto dosao Zoran
Jevtic. Pa vi sad sami procenite kakve su to bogoslovske generacije bile...

--
Bogoljub Popovic
Student Bogoslovskog Fakulteta
Srpske Pravoslavne Crkve
u Beogradu
mailto:bp21000@mail.ru



+ + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +
Svetosavlje: mesto sabranja svih pravoslavnih hriscana
koji govore srpski jezik
Arhiva: http://mail-lista.svetosavlje.org/cgi-bin/ezmlm-browse
Za odjavljivanje: posaljite praznu poruku na:
mail-lista-unsubscribe@svetosavlje.org
+ + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +




---------------------------------
Yahoo! Hint Dropper
- Avoid getting hideous gifts this Christmas with Yahoo! Hint Dropper!

Vedran

04.12.2002 21:27:34

Hvala oce Dusane, bas lepo i pregledno. Samo sto sad treba da ucim 25 "glasova" .
br. Vedran

P.S. Jeste li to vi pre nekog vremena pomenuli oca Dimitrija iz man. Praskavica? Ako mozete posaljite mi njegovu adresu i broj telefona. Otac Dimitrije je moj dalji rodjak. Da ne pomisli otac Ljubo da i ja hocu da budem "kustos" u letnjim mesecima .


"Dusan D. Rakovic" wrote:Pomaze Bog !

Ne bih se slozio sa tobom Bogoljube da se Slava na stihovske stihire peva samo stihovski.. Tako se peva samo ako se koristi Oktoih a nema stihovske Slave u Mineju .Ukoliko ima Slave u Mineju, onda se ta slava poje samoglasno a ninje, sa kraja Mineja ili krstobogorodican se poje stihovski. isto je i sa upotrebom trioda i pentikostara.
Slazem se sa tobom da u pojanju 7 glasa postoji mala razlika izmedju stihovskog i samoglasnog pojanja , isto kao i u 3 glasu.
Da odgovorim i na postavljeno pitanje o broju melodija u nasem pojanju:
Nase pojanje je podeljeno na osam glasova koji se opet dele na stihovsko i samoglasno pojanje. U nekim glasovima se javlja i treca pa i cetvrta melodija. Otprilike, ono sto sam ja ucio i naucio o melodijama glasova je sledece:
Prvi glas: troparski i samoglasno pojanje, s tim sto se blazena mogu pojati i na drugi nacin ( na kraju 1. glasa u Osmoglasniku se nalazi taj nacin - prva dva blazena).
Drugi glas: troparski i samoglasno . Stepena i blazena se poju psebvom melodijom , a imamo i podoben glasa - stihire na Vel. Petak na Stihovnje
Treci glas: troparski i samoglasno - mala razlika ali je ipak ima
Cetvrti glas: troparski i samoglasno. Stihire na stihovnje, blazena, kanoni se poju istom melodijom, a postoji i podoben glasa na stihire na Gospodi Vozvah:
Peti glas:troparski i samoglasno. U petom glasu takodje ima podoben , koji se malo razlikuje od samoglasnog klasicnog, kao i utvrdjene Pashalne stihire
Sesti glas:troparski i samoglasno. Takodje ima podoben na samoglasne stihire .
Sedni glas : troparski i samoglasno, mala razlika ali postoji
Osmi glas: troparski i samoglasno. Blazena se poju na dva nacina. Prvi kao stepena a drugi kao standardni nacin na koji pojemo zadnja cetiri blazena ( mislim slavu i njinje).
Znaci sve ukupno ima ( samo da sracunam) 25 melodija , ako sam dobro racunao.
Koristio sam izraz troparski da bih napravio razliku izmedju pojanja stihira na stihovnje i tropara tj. sjedalnih koji se poju istom melodijom.
Eto toliko ovaj put.
DDR




From: "Bogoljub Popovic"
Cc:
Sent: Wednesday, December 04, 2002 12:12 PM
Subject: Re: [svetosavlje] Pitanje iz bogosluzenja


> Bese to: sreda,04. decembar 2002. u 06:00 sati CET
> kada je vedran poslao pismo sa temom: "[svetosavlje] Pitanje iz bogosluzenja"
>
> U tom pismu je pisalo i ovo:
>
>
> > Srecan vam praznik oci i braco,
>
> Srecan praznik i tebi, brate Vedrane
>
> > A dali mogu ja da budem zaduzen za postavljanje pitanja ? Pa da probam
> > (malo mimo reda). Vec duze vreme sam u nedoumici kako se poje "slava i
> > ninje" i bogorodican na stihovnje na vecernjem Bogosluzenju? Dali po istoj
> > melodiji kao i dogmatik ili kao i prva stihira na stihovnje? Ja sam bio
> > naviknut na ovo drugo ali cujem neki od bogoslova poju kao i dogmatik pa
> > reko' oni bolje znaju njih su tamo ucili (uci li se to na bogoslovijama?).
> > I jos nesto, koliko razlicitih melodija postoji u jednom glasu, npr.
> > troparska ??? Mislim da je dosta za prvi put. br. Vedran
>
> > P.S. Molim oca Ljubu da ne odgovara na moje pitanje vezano sa melodije da ne zapojem srpskim protama "po ruski" . A sto vam je lepo i lako velicanije.
>
> Pa mozda oca i nece da ti odgovori. On ionako nema mnogo lepo misljenje o
> karlovackom srpskom-crkveno-narodnom pjeniju ;-). Ali zato cu pokusati ja.
>
> Tvoja navika je ispravna brate Vedrane. Samoglasno se poju stihire na
> "Gospodi Vozvah" i dogmatici na vecernju i "hvalitne" stihire na jutrenju.
> "Slava na stihovnje" se poje stihovskom mellodijom kao i "stepena" na jutrenju.
> "Stihovsku slavu" samoglasno moze da otpeva samo neko ko uceci pojanje nije
> gledao u note. A narocito se ovakve greske desavaju kod onih glasova gde
> izmedju samoglasne i stihovske melodije nema velike razlike (na primer
> 7.glas). Tako da razliku (koja ipak postoji) izmedju samoglasne i stihovske
> melodije u nekim glasovima moze da opazi i ispravno otpeva samo neko ko je
> kvalitetan pojac.
>
> Inace, to je i odgovor na tvoje drugo pitanje. U svakom glasu postoje:
> samoglasna, stihovska i troparska melodija. A postoje i "specijaliteti" ili
> takozvani "podobni glasovi" (kao bozicni kondak "Djeva dnes" - 3.glas
> podoben; ili stihire na Gospodi Vozvah na Vozdvizenje Casnog krsta - 6.glas
> podoben).
>
> Eto tome me je u Karlovcima naucio prota Caslav Marinkovic. A osim toga imam
> ja jednog mnogo dobrog ucitelja i verovatno najboljeg pojca u Novom Sadu. To
> je gospodin Tomislav Raketic, koji je u beogradskoj bogosloviji bio ista
> generacija sa Ristom Radovicem i Zivkom Trifunovicem. Tomislav (poznatiji po
> nadimku "cika Sava") nije nikada rukopolozen, a ti Vedrane sad pogodi sta je
> dalje bilo sa Ristom i Zivkom. A uz to da dodam da je posle "cika Savinog"
> odlaska iz beogradskog bogoslovskog internata na njegovo mesto dosao Zoran
> Jevtic. Pa vi sad sami procenite kakve su to bogoslovske generacije bile...
>
> --
> Bogoljub Popovic
> Student Bogoslovskog Fakulteta
> Srpske Pravoslavne Crkve
> u Beogradu
> mailto:bp21000@mail.ru
>
>
>
> + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +
> Svetosavlje: mesto sabranja svih pravoslavnih hriscana
> koji govore srpski jezik
> Arhiva: http://mail-lista.svetosavlje.org/cgi-bin/ezmlm-browse
> Za odjavljivanje: posaljite praznu poruku na:
> mail-lista-unsubscribe@svetosavlje.org
> + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +
>
>



+ + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +
Svetosavlje: mesto sabranja svih pravoslavnih hriscana
koji govore srpski jezik
Arhiva: http://mail-lista.svetosavlje.org/cgi-bin/ezmlm-browse
Za odjavljivanje: posaljite praznu poruku na:
mail-lista-unsubscribe@svetosavlje.org
+ + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +




---------------------------------
Yahoo! Hint Dropper
- Avoid getting hideous gifts this Christmas with Yahoo! Hint Dropper!

Oca33@aol.com

04.12.2002 22:10:21

Kazes: "a i nisam ga cuo odavnooo".
Kako, pa gde ti ides u crkvu? Ja sam mislio da ides u SPC, kao i Ljubica. Ili
sam nesto pobrkao?

O. Ljubo

Vedran

04.12.2002 22:24:27

E moj dragi oce Ljubo,
Niste nista vi pobrkali. Idem i ja u SPC (ponekad odem do nase brace Rusa ali mi je to 100km u jednom pravcu) ali nema kod Srba ni bdenija ni velicanija. To se valjda kod nas "sluzi samo u velikim manastirima". Doduse ima na jednom mestu "bdenije" od sat i po bez kanona i mnogo cega drugog, e tu sam cuo velicanije ("srpsko") pre oko godinu dana (mozda ima i vise).
Oprosti i spasi nas Gospode!
br. Vedran


Oca33@aol.com wrote: Kazes: "a i nisam ga cuo odavnooo".
Kako, pa gde ti ides u crkvu? Ja sam mislio da ides u SPC, kao i Ljubica. Ili
sam nesto pobrkao?

O. Ljubo



+ + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +
Svetosavlje: mesto sabranja svih pravoslavnih hriscana
koji govore srpski jezik
Arhiva: http://mail-lista.svetosavlje.org/cgi-bin/ezmlm-browse
Za odjavljivanje: posaljite praznu poruku na:
mail-lista-unsubscribe@svetosavlje.org
+ + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +




---------------------------------
Yahoo! Hint Dropper
- Avoid getting hideous gifts this Christmas with Yahoo! Hint Dropper!

Mileta Radenovic

05.12.2002 02:41:16

Pomozi Bog,

Da ne bude ovo Vedranovo "nema kod Srba ni bdenija ni velicanija" opste
pravilo, savjetujem svakome koga put nanese u ove dane Bozicnog posta do
Podgorice da svrati na vecernju u Vaznesenjsku crkvu (u podgorickom naselju
Momisici).
Posle neka kaze kako je bilo...

Pozdrav Bozidaru "podgorickom" :-))

Mileta.

----- Original Message -----
From: "vedran"
To:
Sent: Wednesday, December 04, 2002 05:24 PM
Subject: Re: [svetosavlje] Pitanje iz bogosluzenja


>
> E moj dragi oce Ljubo,
> Niste nista vi pobrkali. Idem i ja u SPC (ponekad odem do nase brace Rusa
ali mi je to 100km u jednom pravcu) ali nema kod Srba ni bdenija ni
velicanija. To se valjda kod nas "sluzi samo u velikim manastirima". Doduse
ima na jednom mestu "bdenije" od sat i po bez kanona i mnogo cega drugog, e
tu sam cuo velicanije ("srpsko") pre oko godinu dana (mozda ima i vise).
> Oprosti i spasi nas Gospode!
> br. Vedran

Bogoljub Popovic

05.12.2002 03:05:10

Bese to: sreda,04. decembar 2002. u 18:24 sati CET
kada je Oca33@aol.com poslao pismo sa temom: "[svetosavlje] Pitanje iz
bogosluzenja"

U tom pismu je pisalo i ovo:

> Pogledajte na uobicajeno katolicko pevanje (ne ukljucujuci "simfonijsko"),
> jednostavnije ne moze da bude, ali zasto? Zato sto je bio cilj da sav
> narod svojim "pevanjem" ucestvuje u sluzbi i, iako su katolici ali to je
> pravilnije.

Ih,bre oco. Ala si pronasao sta ces da predlozis kao pravilo - svaka ti
cast. Da si barem rekao pogledajte vizantijsko pojanje, pa da jos o tome i
porazmislim. Vladika Irinej tvrdi da je narodu lakse da prati pojanje, kada
se koristi vizantijski napev. Medjutim, meni to vizantijstvo posle 20-tak
minuta ume da postane veoma odbojno.

> Bogoljub je u pravu kada ono kaze za mene, jer stvarno cu radije i bez
> ikakvog straha skratiti jedno "a" ili "i" koje se peva na velicaninju i
> slicnim preterano kitinjastim stihirama, nego li da skratim parimije,
> sestopsalmije, kanon (opet rusi imaju problem da poneak preterano zivahno
> pevaju). Mislim da nesto veliko nije uredu kada se "zasevdahi" u nekoj
> melodiji a otpeva ni trecina jedne sluzbe. Naravno, to je moje misljenje,
> koje je izgradjeno u mojoj staroj borbi da se sluzba ne sme skracivati.

Klasicna navika parohijskih svestenika. Svi bi nesto da skracuju. Neki
parimije i sestopslamije, a neki pojanje. Ovde kod nas se uglavnom skracuje
i jedno i drugo (posto se poje na "krojacki nacin"). A od sestopsalmije
citaju se _samo dva_ psalma (prvi i poslednji), dok se parimije uvek uzimaju
samo tri (bez obzira na njihov stvarni broj).

A kad onako iznenada naidje vladika, komentari za pevnicama su otprilike
ovakvi: "eh, tesko nama... sad mora da citamo i pevamo i crvena i crna
slova, dokle svi od umora ne pozelenimo."

A ti bi bez straha skracivao pojanje?! Vidi molim te ;-))). Po tome se
poznaje da si Srbin (i pored mnogog druzenja sa Rusima). Mi bi smo svagda
nesto skracivali u Bogosluzenju.

Ako je ikad budem na nekoj parohiji tamo ima da sluzimo sve bez skracivanja
i pevamo sve po notnim zapisima vladike Stefana Lastavice i protojereja
Nenada M. Barackog. Pa da vidis onda lepote od sluzbe, a pritom nam ni
propisna duzina nece nedostajati. Onda moja tetka Vlasta nece moci da se
pozali da u Srbiji Bogosluzenja veoma kratko traju.

Mislim da protiv karlovackog pojanja mogu da se bune samo ljudi sa
nedovoljno muzickog talenta. Stvar i jeste u tome da bude lepo i kitnjasto,
pa da narod kaze: Gle, kako su lepe ove melodije. 'Ajde da se potrudimo da
zapamtimo i njihov tekst (odnosno sadrzaj).

A ovako, izgleda mi , moj o.LJubo da si bezao sa casova muzicke kulture u
osnovnoj skoli ;-))).

Inace, ako pojanje nije lepo i prijatno za uho, onda kod nekih moze izazvati
vrlo cudne reakcije kao na primer:

" Na moju radost, od glupavog i odvratnog crkvenoslovenskog, cule su se samo
dve - tri recenice hora, inace bila je ovo CISTO SRPSKA LITURGIJA! "

Drugim recima, ako nema lepog i melodijski sladnog pojanja, tesko cemo
zainteresovati ljude danas za crkveno-slovenski svesteni jezik. Uostalom, ja
sam slovenski naucio samo zato sto sam bio radoznao da saznam kakve lepe
rechi prate tako divne i prijatne melodije. Da nije tako bilo, mozda ni meni
csl jezik ne bi bio ni malo privlacan.

I bolje nemoj da se raspravljas samnom u vezi sa srpskim pojanjem, jer sam
kao i svaki karlovacki djak na tu temu veoma osetljiv.

Od kad je stiglo ovo tvje pismo, ja smisljam kako da odgovorim, a da tebe
pritom ne uvredim. Nadam se da se sa ovim bio dovoljno jasan.



> Tvoj

> o. Ljubo






Voli te,
Bogi

Bogoljub Popovic

05.12.2002 03:11:39

Bese to: sreda,04. decembar 2002. u 22:18 sati CET
kada je vedran poslao pismo sa temom: "[svetosavlje] Pitanje iz
bogosluzenja"

U tom pismu je pisalo i ovo:


> Hvala brate Bogoljube, samo nisam siguran da pravilno razumem ono oko
> "podobnih glasova". Dali bi mogao, molim te malo da mi pojasnis ovo.

> br. Vedran


E da ja ne mudrujem mnogo. U prilogu saljem odgovor na tvoje pitanje koji je
dao nas patrijarh Pavle. (Da nam budu jasnija neka pitanja nase vere, knjiga
prva, str.265-270).

--
Bogoljub Popovic
Student Bogoslovskog Fakulteta
Srpske Pravoslavne Crkve
u Beogradu
mailto:bp21000@mail.ru


ПРИЛОЗИ:
Podobni .zip 53KB

Oca33@aol.com

05.12.2002 05:58:51

Dragi moj Tefile od Novog Sada,

Nemoj ti mene da plasis! - imam da ti odgovorim itekako :-)

Nisi ti mene uopste razumeo. Ako jedno "i" traje pet minuta, bolje je
skratiti njega da traje cetvrtinu minuta a ne to sestopsalmije o kome
pricamo. To je tekst iz Svetoga Pisma i nadahnut je Duhom Svetim i ne smemo
da ga izbacujemo. Ako bi ti "po karlovacki" otpevao bogosluzbeni tekst kojeg
ja otsluzim ta sluzba bi bila stvarno "svenocno bdenije", jer pevao bi ti
mili moj od 6 uvece do 5 izutra. Da ne bude zabune, mi takodje pevamo osim
toga sto citamo i ceo kanon. Nego, sta je vise bitno forma ili sustina? To
pitam zbog toga sto postoje razna etnicka pevanja a bogosluzbeni tekst je
jedan.

Da "krojim" pevanje - priznajem da sam se za ovih 18 g. godina sasvim
odvikao, ali sto se tice osmoglasnika izazivam te na dvoboj. Any time my dear
friend! (samo ne smem sa o. "Nesom") Note srpskog pevanja jos ivek odlicno
citam, cak i bolje nego nekada u bogosloviji. Obicno se posle bogoslovije
iskvari pevanje pa ga nase pope malo "usevdale" da ih oupste ne mozes da
pratis, a ja tu priliku nisam imao jer nisam bio na srpskoj parohiji.

Upravu si, ja karlovacko pevanje ne poznajem tako da nemam pravo da dajem
svoj sud. Ali poznajem "karlovacko vino", kada smo mi beogradski bogoslovi
bili kod vas u poseti, pa gore na Strazilovu malo preterali (ne bas mnogo,
onako... :-)). Eh, to je bilo pocetkom onih 80-tih. Ja sam tada malo
"drugacije" izgledao.

Volim Osmoglasnik kao i Mokranjcevu liturgiju ali brate zavijanja ne volim.

Ti si teolog pa bi trebao da razumes zasto sam u onom kontekstu pomenuo
katolike i njihovo pevanje, jer u ranoj Crkvi svi su pevali, inace bez svake
sumnje vizantijsko je lepse (cudim se da uopste podizes pitanje?!). A da li
si ikada cuo ruski "znamennij" raspev? On ima jak vizantijski duh ali je
zivahan i posebno molitven; i sto je najvaznije resava problem bogosluzbenog
teksta kao i vremena kojeg danasnji izmuceni i "pritesnjeni" covek ima. Sve
je sinhronizovano i blagoljepno.

Nemoj da pretis jer cu te tuziti kod vl. Irineja.

Ajde uzdravlje Bogi

voli te Tvoj

oca

Ljubica Stojcinovic

05.12.2002 06:04:18

Bog ti pomogo brate . E i te kako bi odgovaralo da dodjemo mi iz Brizbana u Podgorice, jer kod nas je sada jedno 36degrees. Em bi nas zagrejalo Bozicne sluzbe i molitve i posle po koju vrucu rakiju (Sumadinski caj). Salim se. Da sam znala prosle godine,dok sam bila u Cetinji i pod Ostrogom. Ako Bog da iduce godine. U Hristu Ljubicu
Mileta Radenovic wrote:Pomozi Bog,

Da ne bude ovo Vedranovo "nema kod Srba ni bdenija ni velicanija" opste
pravilo, savjetujem svakome koga put nanese u ove dane Bozicnog posta do
Podgorice da svrati na vecernju u Vaznesenjsku crkvu (u podgorickom naselju
Momisici).
Posle neka kaze kako je bilo...

Pozdrav Bozidaru "podgorickom" :-))

Mileta.

----- Original Message -----
From: "vedran"
To:
Sent: Wednesday, December 04, 2002 05:24 PM
Subject: Re: [svetosavlje] Pitanje iz bogosluzenja


>
> E moj dragi oce Ljubo,
> Niste nista vi pobrkali. Idem i ja u SPC (ponekad odem do nase brace Rusa
ali mi je to 100km u jednom pravcu) ali nema kod Srba ni bdenija ni
velicanija. To se valjda kod nas "sluzi samo u velikim manastirima". Doduse
ima na jednom mestu "bdenije" od sat i po bez kanona i mnogo cega drugog, e
tu sam cuo velicanije ("srpsko") pre oko godinu dana (mozda ima i vise).
> Oprosti i spasi nas Gospode!
> br. Vedran



+ + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +
Svetosavlje: mesto sabranja svih pravoslavnih hriscana
koji govore srpski jezik
Arhiva: http://mail-lista.svetosavlje.org/cgi-bin/ezmlm-browse
Za odjavljivanje: posaljite praznu poruku na:
mail-lista-unsubscribe@svetosavlje.org
+ + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +




---------------------------------
Yahoo! Hint Dropper
- Avoid getting hideous gifts this Christmas with Yahoo! Hint Dropper!

Ljubica Stojcinovic

05.12.2002 06:20:17

Pomaze Bog O. Ljubo. Blagoslovite. Ja pripadam Brizbanskoj parohiji, i kod nas ima Bdenije, bez kanone, jer samo dolazi nekoliko parohijane, i imamo Velicanije,i Katavasije. Hvala Bogu da imamo molitvenu sluzbu. Brata Vedrana ide u Gold Kostska parohija, i tu pored bogoslova iz Cetinja i Vedrana jedva se sluzi Vecernje. Pa sa vidi.. Oce predlazem da dodjete kod nas, i nek se onda peva.Nije velika parohija.U Hristu Ljubicu.
Oca33@aol.com wrote:Kazes: "a i nisam ga cuo odavnooo".
Kako, pa gde ti ides u crkvu? Ja sam mislio da ides u SPC, kao i Ljubica. Ili
sam nesto pobrkao?

O. Ljubo



+ + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +
Svetosavlje: mesto sabranja svih pravoslavnih hriscana
koji govore srpski jezik
Arhiva: http://mail-lista.svetosavlje.org/cgi-bin/ezmlm-browse
Za odjavljivanje: posaljite praznu poruku na:
mail-lista-unsubscribe@svetosavlje.org
+ + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +




---------------------------------
Yahoo! Hint Dropper
- Avoid getting hideous gifts this Christmas with Yahoo! Hint Dropper!

Bogoljub Popovic

05.12.2002 13:34:10

Bese to: cetvrtak,05. decembar 2002. u 06:58 sati CET
kada je Oca33@aol.com poslao pismo sa temom: "[svetosavlje] Pitanje iz bogosluzenja"

U tom pismu je pisalo i ovo:

> Upravu si, ja karlovacko pevanje ne poznajem tako da nemam pravo da dajem
> svoj sud. Ali poznajem "karlovacko vino", kada smo mi beogradski bogoslovi
> bili kod vas u poseti, pa gore na Strazilovu malo preterali (ne bas mnogo,
> onako... :-)). Eh, to je bilo pocetkom onih 80-tih. Ja sam tada malo
> "drugacije" izgledao.

:))))))))))))))))))))). I k'o sto se moze u Karlovcima piti, to nigde nema i
ne moze biti. ;)))))))))))))))))))))))))))))))))))

> Volim Osmoglasnik kao i Mokranjcevu liturgiju ali brate zavijanja ne
> volim.

Ma ja uopste nisam pricao o Mokranjcu. Njegovo pojanje ima malo jaci
"bugarski" prizvuk, sto i nije cudo kad se zna na kakvoj teritoriji je
zapisano. Ja govorim o pojanju sto ga je zapisao prota Baracki i vladika
Stefan Lastavica. Moj pradeda blazene uspomene protojerej Stevan bio je
jedan od inicijatora osnivanja svestenickog hora eparhije backe, i takodje
veoma zasluzna licnost u istoriji muzicke skole "Isidor Bajic" u Novom Sadu.
Pa otuda moja ljubav za pojanje kakvo se ovde kod nas cuvalo i sacuvalo.

> Ti si teolog pa bi trebao da razumes zasto sam u onom kontekstu pomenuo
> katolike i njihovo pevanje, jer u ranoj Crkvi svi su pevali, inace bez
> svake sumnje vizantijsko je lepse (cudim se da uopste podizes pitanje?!).
> A da li si ikada cuo ruski "znamennij" raspev? On ima jak vizantijski duh
> ali je zivahan i posebno molitven; i sto je najvaznije resava problem
> bogosluzbenog teksta kao i vremena kojeg danasnji izmuceni i "pritesnjeni"
> covek ima. Sve je sinhronizovano i blagoljepno.

Cuo sam Valamce kako pevaju "Znamennij". A pevali su Rusi nekad davno i u
Nikolajevskoj crkvi u Novom Sadu, u vreme kad je moj pradeda bio na toj
parohiji. Inace je prota Steva citav zivot proveo na jednoj jedinoj
parohiji. Kada je penzionisan, bio je poslat u Bec gde je proveo od
1963-1968 godine. Naslednik njegov (u Austriji) bio je o.Drago Govedarica. A
prota Steva upokojio se na Veliki petak 1969.godine.

Hocu da kazem da je Popovicima uvek bila podjenako vazna i muzicka forma i
tekst. Pritom ni jedno ni drugo nije skracivano i sakaceno. Pa sad, kad je
pomenuto latinsko pevanje, pomislio sam da hoces da kazes, kako su moji
pretci bili blesavi sto ponesto od toga nisu prihvatili. Kad su Popovici
dosli ovamo, svud okolo je bila Austrougarska, pa i latinskog uticaja do
mile volje. A mi smo i kroz pojanje pokazali odlucnost da svoju veru i
predanje sacuvamo.

> Nemoj da pretis jer cu te tuziti kod vl. Irineja.

A jel to zbog onoga sto sam rekao o vizantijskom pojanju? Da ne ostanem
nedorecen dodacu jos i ovo: lepo je cuti vizantijski raspev kad neko ume da
ga peva kako treba. Ali nije to bas tako jednostavno da bi narod prihvatio
onako kako bi bilo ispravno. Koviljski monasi neguju precizan vizantijski
raspev, ali poneki od njih (kao arhimandrit Andrej Cilerdzic) odlicno
poznaju i karlovacko pojanje. A ja ne volim da bilo ko utice negativno na
kvalitet pojanja.

A posto je prethodno pitanje o katavasiji (na koje sam odgovorio) bilo kviz,
pretpostavljam da imam pravo na neku nagradu?

A najbolja bi nagrada bila da ti dragi oco stanes jednom za pevnicu, pa ti
onda ja dam notni zbornik prote Barackog i kazem: E sad, lepo otpevaj
stihiru "Bogonachalnim manovenijem" i pri tom nemoj slucajno da promasis
neku notu. :-)))))). E onda bismo videli kako baratas sa srpskim
osmoglasjem. ;-)).

Nego sad ozbiljno: ne bih se sa ovim toliko bavio, ali moracu u februaru da
polozim bar tri ispita (od kojih ce hedan verovatno biti - praznicno
pjenije). E zato cu opet malo da "zadenem za pojas" sto se tice mojih pisama
na listi, a umesto toga cu ozbiljnije da prihvatim knjigu. A cak su mi i ove
diskusije o pojanju dobro dosle - da utvrdim gradivo.








Istuci molitve od svih vas, a narocito od o. LJube,
ostajem Vas u Hristu,

--
Bogoljub Popovic
Student Bogoslovskog Fakulteta
Srpske Pravoslavne Crkve
u Beogradu
mailto:bp21000@mail.ru